Dolnośląski Zespół Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla
Dzieci „Jagusia” w Kudowie – Zdroju
„Razem do celu, dla zdrowia. Inwestujemy w zdrowie, budujemy przyszłość”
Polityka ochrony Dzieci przed krzywdzeniem w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla
Dzieci „Jagusia”
Obowiązuje od dnia 7 marca 2024 r.
2
Polityka Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Dolnośląskiego Zespołu Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci
„Jagusia” jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Standardy ochrony małoletnich w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia” określają: zbiór zasad i procedur
postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich, ochronę małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole.
Pracownik Dolnośląskiego Zespołu Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”, realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1. 1. Pracownikiem instytucji jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia, będąca uczniem/ uczennicą Dolnośląskiego Zespołu Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”. Przebywająca pod opieką pracowników placówki od poniedziałku – piątku w godzinach od 10:30 – 20:00 oraz w sobotę i niedzielę oraz dni świąteczne od 7:00 – 12:00.
- Opiekunem Dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
3
- Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to dyrektor placówki lub wyznaczony przez dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni
§ 2. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem szkoły jest działanie dla dobra ucznia z poszanowaniem jego godności i praw.
§ 3. W relacjach pomiędzy personelem szkoły a uczniami nauczycieli obowiązują następujące zasady:
1) pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci, monitorują sytuacje i dobrostan dzieci, wspierają dzieci w pokonywaniu trudności;
2) pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw, wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych;
3) w komunikacji z uczniami personel zachowuje spokój, cierpliwość i szacunek, okazuje zrozumienie dla trudności i problemów uczniów;
4) pracownicy reagują wg zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa uczniów oraz na
wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich;
5) pracownicy nie zostawiają uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczają jasne granice w postępowaniu i oczekiwaniach, egzekwują konsekwencje za
nieprzestrzeganie zasad
6) pracownicy zwracają się do dziecka po imieniu, mówią spokojnie, nie podnoszą głosu, używają języka zrozumiałego dla dziecka;
7) pracownicy wszystkie dzieci traktują jednakowo, bez względu na kolor skóry, pochodzenie, środowisko społeczne, tradycje kulturowe i religijne, status materialny,
stan zdrowia, wygląd, zachowanie.
§ 4. W kontaktach fizycznych pomiędzy personelem a małoletnimi obowiązują następujące zasady:
1) podczas zajęć i zabaw personel szkoły ma prawo przytulać dziecko, sadzać je na kolanach, trzymać na rękach, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu
ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zadań manualnych – tylko za zgodą dziecka
4
2) w sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, itp., personel szkoły ma prawo:
a) zdecydowanie, ale nie gwałtownie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia;
b) wyprowadzić dziecko lub wynieść je w bezpieczne miejsce;
c) stanowczo, ale nie gwałtownie odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu.
d) o ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.
3) Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy szkoły:
a) są okresowo przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy dziecku;
b) mają prawo i obowiązek w w/w okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.
§ 5. 1. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju dziecka.
- Pochwała i zachęta powinny być najczęściej stosowanym środkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych.
- Dyscyplinowanie dziecka ogranicza się jedynie do koniecznego i konsekwentnego stawiania wobec niego granic, spokojnego wyjaśniania co wolno a czego nie wolno.
- Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności osobistej.
§ 6. 1. Dzieci przebywające pod opieką pracowników nie opuszczają samodzielnie terenu budynku. - Dziecko opuszcza szkołę jedynie w obecności rodzica lub pełnoletniej osoby upoważnionej do jego odbioru i spełniającego zarazem warunek trzeźwości i poczytalności.
- Wszystkie sytuacje związane z przemieszczaniem się dzieci po terenie budynku takie jak: zmiana pomieszczeń, wchodzenie i schodzenie po schodach, wyjście i powrót z boiska, odbywają się zawsze w obecności personelu.
§ 7. W relacji personelu z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:
1) stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej;
2) zastraszanie, przymuszanie, groźby, zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, obrażanie uczniów, wywoływanie u nich lęku;
3) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
4) wyśmiewanie i ośmieszanie uczniów, stosowanie ośmieszających ucznia przezwisk i zdrobnień;
5
5) reagowanie złośliwościami, sarkazmem na zachowanie ucznia, dowcipkowanie i żartowanie z ucznia, w sposób, który obniża poczucie jego wartości;
6) podnoszenie głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci;
7) dyskryminowanie lub dzielenie dzieci ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, status materialny, wygląd zewnętrzny;
8) zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w
wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
9) nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składanie propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie seksualnych
komentarzy, żartów i gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych;
10) stosowanie przemocy fizycznej takiej jak zabieranie rzeczy, bicie, popychanie, szturchanie, ograniczanie swobody ruchu, szczypanie.
§ 8. 1. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
- Dyrektor szkoły wprowadzi zarządzeniem procedurę zatrudniania personelu do dnia 15 kwietnia 2024 r.
Rozdział IV
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
§ 9. Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zasad i norm obowiązujących w szkole określonych w statucie szkoły, Regulaminie „Jagusi” (Załącznik 1) oraz innych
dokumentach szkolnych, oświatowych oraz zawartych w przepisach prawa.
§ 10. Uczniowie w relacjach pomiędzy sobą mają obowiązek przestrzegać następujących zasad:
1) Uczniowie uznają prawo innych do odmienności, respektują prawa i wolności swoich koleżanek i kolegów;
2) Uczniowie informują pracowników szkoły o wszystkich zagrożeniach, niedozwolonych zachowaniach, stosowaniu przemocy i innych aktach łamania zasad i
norm;
3) Informację o zagrożeniu uczniowie mogą przekazać ustnie wybranemu pracownikowi szkoły lub pisemnie poprzez skrzynkę wywieszoną w korytarzu – „Pożeracz
problemów”
4) Uczniowie przestrzegają zasad zawartych w Regulaminie „Jagusi” oraz statucie szkoły.
§ 11. W relacjach pomiędzy małoletnimi niedozwolone są następujące zachowania:
6
1) Stosowanie agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.: bicie, popychanie, kopanie, opluwanie, napastowanie seksualne, rzucanie przedmiotami;
2) Stosowanie agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.: wyśmiewanie, obrażanie, obmawianie, przedrzeźnianie, grożenie;
3) Stosowanie przemocy psychicznej w różnych formach, np.: poniżanie, manipulowanie, straszenie, szantażowanie, niszczenie i zabieranie rzeczy osobistych;
4) Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji np.: rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły niebezpiecznych narzędzi;
5) Uleganie nałogom, używanie wulgaryzmów, wyłudzanie pieniędzy, kłamanie.
6) Zabieranie przedmiotów należących do uczniów bez zgody właściciela.
§ 12. Każdy uczeń zobowiązany jest do zapoznania się z zasadami i normami obowiązującymi w szkole co potwierdza własnoręcznym podpisem na Regulaminie „Jagusi”
(Załącznik 1).
Rozdział V
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 12. 1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę na temat zjawiska przemocy i w ramach wykonywania obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy
krzywdzenia dzieci.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (Załącznik 2) i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły, wychowawcy, pedagogowi.
- Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga szkolnego/dyrektora szkoły i w jego obecności przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz dzieckiem/ dziećmi podejrzanymi o krzywdzenie.
- Pedagog szkolny sporządza opis sytuacji szkolnej/ rodzinnej dziecka na podstawie informacji zgromadzonych podczas przyjazdów dzieci, opinii/ orzeczeń dostarczonych przez rodziców/ opiekunów, rozmów z nauczycielami, wychowawcami oraz opracowuje plan pomocy dziecku.
- Sytuacja dziecka może być dodatkowo skonsultowana w szkole macierzystej w celu zapobiegania dublowania się interwencji oraz lepszemu rozpoznaniu środowiska małoletniego.
§ 13. 1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystania seksualnego, znęcania się psychicznego i fizycznego o dużym nasileniu) wychowawca zgłasza problem dyrektorowi szkoły (notatka służbowa).
7
- Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzi: pedagog szkolny, wychowawca klasowy, wychowawca grupy, dyrektor, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku oraz plan naprawczy w stosunku do osoby/ osób krzywdzących i świadków krzywdzenia na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga oraz innych, pozyskanych przez Zespół informacji.
- Aby wyeliminować zachowania niepożądane, zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy i plany naprawcze powinien:
1) Brać pod uwagę incydentalność, powtarzalność i nasilenie sytuacji przemocy,
2) Odnaleźć mocne strony oraz obszary do rozwoju osoby doświadczającej przemocy, dokonującej przemocy i świadka.
3) Rozpatrzyć sytuację w kontekście środowiska dziecka. - W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice, powołanie zespołu jest obligatoryjne.
- O działaniach podejmowanych w placówce na bieżąco są informowani rodzice dzieci.
- Ze spotkań zespołu sporządza się protokół.
§ 14. 1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga szkolnego rodzicom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Pedagog informuje rodziców o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
- Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/ policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydział rodzinny i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
§ 15. 1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (Załącznik 3). Kartę przechowuje pedagog szkolny.
8
- Wszyscy pracownicy placówki, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział VI
Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka
§ 16. 1. W szkole obowiązują procedury ochrony danych osobowych uczniów a także zasady ochrony ich wizerunku w tym zasady wykonywania zdjęć uczniom w sposób nie naruszający ich prywatności, komfortu i bezpieczeństwa.
- Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia się ochronę jego wizerunku.
- W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy promowaniu sukcesów uczniów, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo małoletniego. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące aktywność i prace uczniów o różnych uzdolnieniach, różnym stopniu sprawności i reprezentujących różne grupy wiekowe.
- Uczniowie mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
- Podczas przyjmowania dzieci i młodzieży do Szkoły uzyskujemy pisemne zgody rodziców/prawnych opiekunów na robienie uczniom zdjęć oraz na publikowanie ich wizerunku w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej Szkoły. Przed zrobieniem zdjęcia i jego publikacją, każdorazowo pytamy o zgodę, wyjaśniając, do czego wykorzystane zostaną zrobione zdjęcia lub nagrania. Rodzic/prawny opiekun ma prawo
wycofać swoją zgodę w każdym momencie trwania roku szkolnego, bez wskazywania uzasadnienia swojej decyzji. - Gdy wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, wtedy zgoda rodziców/prawnych opiekunów ucznia nie jest wymagana.
- W sytuacjach, w których rodzice/prawni opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd., rejestrują wizerunki uczniów do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
1) Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki uczniów i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, a w przypadku małoletnich uczniów – przez ich rodziców/prawnych opiekunów;
9
2) Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki uczniów nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że
rodzice/prawni opiekunowie tych uczniów wyrażą na to zgodę;
3) Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku
małoletniego.
- Jeśli uczniowie, rodzice/prawni opiekunowie nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku ucznia, ich decyzja będzie respektowana. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/prawnymi opiekunami i uczniami, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować ucznia, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla ucznia, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Rozdział VII
Zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami
§ 17. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, nauczycielom i uczniom w czasie zajęć prowadzonych przez szkołę tylko i wyłącznie na sprzęcie szkolnym. Nauczyciele zapoznają uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
§ 18. 1. Dyrektor szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo sieci internetowej na terenie szkoły.
- Zadaniem osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo sieci Internet jest:
1) Sprawdzanie czy na komputerach z dostępem do Internetu znajdują się niebezpieczne treści;
2) w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści ustalenie kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia oraz przekazanie tej informacji pedagogowi szkolnemu (notatka służbowa).
§ 19. 1. W szkole obowiązuje procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie. - Rozwiązania organizacyjne bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
- W szkole obowiązuje Regulamin pracowni komputerowej oraz procedury określające działania, które należy podjąć w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa związanej z korzystaniem z Internetu.
Rozdział VIII
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych będących własnością uczniów.
10
§ 19. 1. Na terenie szkoły uczniowie mogą posiadać i korzystać z urządzeń elektronicznych będących ich osobistą własnością takich jak telefon komórkowy, tablet,
laptop.
- Podczas zajęć dydaktycznych i wychowawczych korzystanie z urządzeń elektronicznych wymienionych w ust. 1. jest możliwe po uzyskaniu zgody przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- Dostęp do Internetu jest możliwy tylko z wykorzystaniem osobistych sieci. Uczniowie nie mogą korzystać z Internetu na swoich urządzeniach osobistych wykorzystując szkolne sieci internetowe.
§ 20. 1. Obowiązkiem uczniów podczas korzystania z urządzeń elektronicznych będących ich własnością jest przestrzeganie zasad bezpiecznych relacji:
1) uczniowie szanują prywatność innych osób, nie wchodzą bez pozwolenia na konta lub urządzenia swoich kolegów, nie rozpowszechniają prywatnych informacji bez zgody;
2) uczniowie korzystają ze swoich urządzeń do celów edukacyjnych i konstruktywnych, unikają stron i treści nieodpowiednich dla ich wieku;
3) wszelka komunikacja przez Internet jest uprzejma i wolna od mowy nienawiści, przemocy czy prześladowań;
§ 21. W relacjach pomiędzy uczniami z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych niedopuszczalne są zachowania niedozwolone, które obejmują:
1) korzystanie z urządzeń do przeglądania treści, które są nieodpowiednie ze względu na wiek, w tym przemoc, pornografia, mowa nienawiści;
2) używanie urządzeń do zastraszania, prześladowania lub krzywdzenia innych uczniów za pomocą wiadomości tekstowych, e-maili, mediów społecznościowych czy innych cyfrowych środków komunikacji;
3) pobieranie lub rozpowszechnianie materiałów chronionych prawem autorskim, jak filmy, muzyka czy oprogramowanie, a także udział w innych nielegalnych działaniach,
takich jak hacking czy phishing;
4) fotografowanie lub nagrywanie nauczycieli i innych uczniów bez ich zgody, a także publikowanie tych materiałów w Internecie;
5) kupowanie przez Internet kodów do gier i innych zasobów cyfrowych dla innych uczniów.
§ 22. 1. W przypadku napotkania problemów lub niepokojących sytuacji podczas korzystania z Internetu obowiązkiem ucznia jest poinformować o tym nauczyciela.
- Pracownik szkoły w przypadku uzyskania informacji o nieprzestrzeganiu zasad korzystania z urządzeń elektronicznych przez uczniów przeprowadza pogadankę profilaktyczną.
11
- W programie wychowawczo – profilaktycznym szkoły zawarta jest realizacja Planu edukacyjno – wychowawczego bezpiecznego korzystania z Internetu i technologii.
Rozdział IX
Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci
§ 23. 1. Monitorowanie wprowadzania i realizacji standardów ochrony przed krzywdzeniem jest prowadzone przez wszystkich pracowników szkoły.
- Dyrektor powołuje w szkole zespół ds. weryfikowania standardów ochrony małoletnich.
§ 24. 1. Do zadań zespołu ds. weryfikowania standardów ochrony małoletnich należy:
1) wybranie przewodniczącego zespołu oraz sporządzenie planu weryfikowania standardów ochrony małoletnich;
2) weryfikacja standardów ochrony małoletnich następuje poprzez: obserwację, badania ankietowe, informacje przekazywane przez społeczność szkolną;
3) weryfikacja standardów pod względem konieczności zrozumienia ich przez osoby małoletnie;
4) weryfikacja standardów pod względem uwzględnienia sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
5) weryfikacja standardów pod względem zmian prawnych;
6) opracowanie pisemnych wniosków z przeprowadzonej oceny standardów, opracowanie projektu zmian i przedstawienie na posiedzeniu rady pedagogicznej do zatwierdzenia.
§ 25. 1. Standardy podlegają obowiązkowej weryfikacji co 2 lata a także podczas bieżącej pracy według potrzeb szkoły. - Zmodyfikowane dokumenty zatwierdzone przez radę pedagogiczną zostają zamieszczone i udostępnione zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszej Polityce.
Rozdział X
Przepisy końcowe – Zasady udostępniania standardów
12
§ 26. 1. Standardy ochrony małoletnich są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom do zapoznania się.
- Standardy ochrony małoletnich dostępne są na stronie internetowej szkoły jagusia- kudowa-zdroj.dolnyslask.pl w wersji pełnej oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich.
- Standardy opracowane są w dwóch wersjach pełnej oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich w wersji dla nich zrozumiałej oraz zawierającej informacje istotne dla małoletnich.
§ 27. 1. Standardy są wywieszone na tablicy ogłoszeń w korytarzu szkolnym w wersji pełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. - Zgłaszanie uwag do dokumentu standardy ochrony małoletnich następuje poprzez szkolną skrzynką pocztową sekretariat-jagusia@dolnyslask.pl
§ 28. Standardy ochrony małoletnich w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia” w Kudowie-Zdrój obowiązują od dnia 7 marca 2024 r.
Rozdział X
Podstawy prawne Polityki Ochrony Dzieci
Wewnętrzne procedury, regulujące ochronę uczniów przed przemocą, są zgodne z następującymi dokumentami: Statutem Zespołu Szkół Specjalnych w Kudowie-Zdroju,
Programami Wychowawczo-Profilaktycznymi, jak również z obowiązującymi przepisami prawa, m.in.:
- Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
- Konwencją o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991.120.526 z późn. zm);
- Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.);
- Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.);
- Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.);
- Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”;
- Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.);
- Ustawą z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359);
- Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606);
- Ustawą z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.);
13
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.);
- Ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) – art. 23 i 24;
- Ustawą z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.);
- Ustawą z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1709);
- Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych;
- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
- Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (art. 81). Duże znaczenie przy ustalaniu procedur dotyczących postępowania w przypadkach cyberprzemocy i stalkingu miały następujące poradniki rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki:
- „Bezpieczna Szkoła. Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń fizycznych w szkole”. Warszawa, sierpień 2017 r.
- „Bezpieczna Szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów”. Warszawa, wrzesień 2020 r.
- „Standardy bezpieczeństwa online placówek oświatowych” Fundacja Odkrywców Innowacji, Warszawa 2015 r.
- „Standardy ochrony dzieci w żłobkach i placówkach oświatowych” Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2023r.
- „Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół” Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, 2014 r.
Załączniki:
- Regulamin „Jagusi”
- Notatka służbowa – wzór
- Karta interwencji – wzór
- Monitoring standardów – ankieta
14
REGULAMIN „JAGUSI’’
MY KURACJUSZE „JAGUSI’’:
- Jesteśmy dla siebie mili i tego oczekujemy od innych
- Używamy form grzecznościowych : proszę, dziękuję i przepraszam.
- Konflikty rozwiązujemy bez użycia przemocy.
- Problemy zgłaszamy wychowawcom, nauczycielom lub innym pracownikom Jagusi.
- Podporządkowujemy się poleceniom nauczycieli, wychowawców i pracowników służby zdrowia.
- Zawsze przebywamy z opiekunem, sami nie wychodzimy poza teren ośrodka.
- Na przepustkę wychodzimy tylko z osobami, które posiadają upoważnienie.
- Każdorazowa przepustka jest zapisywana w zeszycie wyjść.
- Chęć udziału w Mszy świętej i katechezie zgłaszamy przy przyjęciu do Jagusi.
- Aktywnie uczestniczymy w różnych formach spędzania czasu.
- Dezynfekujemy ręce po wejściu do budynku.
- Na korytarzu nosimy maseczki.
- Nie wychodzimy na przerwy na korytarz.
- Dbamy o czystość osobistą –zęby myjemy codziennie rano i wieczorem, kąpiemy się codziennie lub w zależności od potrzeby .
- W łazience i toalecie pozostawiamy po sobie porządek.
- Dbamy o wygląd naszego ubrania – codziennie pierzemy skarpety i bieliznę, natomiast pozostałe ubrania dajemy do pralni.
- Ubieramy się zgodnie z przyjętymi normami.
- Nie zmieniamy wyglądu zewnętrznego po przyjeździe do sanatorium (kolczyki, farbowanie włosów itp.)
- Po budynku chodzimy w obuwiu zmiennym –kapciach z pełną piętą i tenisówkach gwarantujących bezpieczne poruszanie się. Na basen bierzemy klapki , a na sali gimnastycznej ćwiczymy w tenisówkach.
- Dbamy o czystość w sypialniach.
- Okrycia wierzchnie (np. kurtki) oraz obuwie przechowujemy w szatni.
- Nie piszemy po ścianach, szafkach, nie niszczymy mebli i dekoracji.
- Za spowodowani zniszczenia odpowiedzą materialnie rodzice.
- Rzeczy drogocenne ( np. komórkę, laptop itp.) posiadamy na własną odpowiedzialność.
- Obowiązuje bezwzględny zakaz przynoszenia telefonów komórkowych na lekcje.
- Na spacery i wycieczki nie zabieramy ze sobą słuchawek i głośników (ze względu na bezpieczeństwo!!!)
- Wszelkie lekarstwa, maści przechowujemy w dyżurce pielęgniarek, a nie w pokojach.
- Zakupy artykułów spożywczych dokonujemy zgodnie z lista sporządzoną przez ordynatora
- Przestrzegamy ciszy nocnej.
- Nie zabieramy do pokoi sprzętu i rzeczy należących do szkoły.
- Klucze od pokoi i pomieszczeń sanatoryjnych zwracamy nauczycielom lub wychowawcom.
15
- Na wniosek rodziców wprowadza się zakaz przebywania chłopców w pokojach dziewcząt i dziewcząt w pokojach chłopców.
- Wykroczenia za które grozi kara wydalenia z ośrodka to : palenie papierosów, zażywanie narkotyków, picie alkoholu, kradzieże, pobicia, znęcanie się psychicznie, zastraszanie. MY PRACOWNICY JAGUSI: Życzymy Wam powrotu do zdrowia i wspaniałych wspomnień
Kudowa-Zdrój,…………………………………………
Notatka służbowa
Dane dziecka:
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
Opis sytuacji wskazującej na stosowaną przemoc podane przez osobę
zgłaszającą
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Podjęte działania:
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………….
O zdarzeniu poinformowano:
a) Wychowawcę klasy/grupy
b) Rodziców
c) Pedagoga szkolnego
16
d) Dyrektora
e) Lekarza/pielęgniarkę
f) Inne…………………………………………………………………………
Podpis osoby sporządzającej notatkę:…………………………………………….
Dolnośląski Zespół Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia” Karta interwencji – Załącznik do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem
1.Imię i nazwisko dziecka
2.Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
3.Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
4.Działania podjęte przez pracownika Szkoły
Data Działanie
5.Rozmowy z opiekunami dziecka
Data Ustalenia
Data Ustalenia
6.Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
- wniosek o wgląd w sytuację małoletniego/ rodziny;
- inny rodzaj interwencji – jaki?
7.Dane dotyczące interwencji (nazwa organu do którego zgłoszono interwencję)
17
8.Wyniki interwencji:
działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała taką informację/ działania placówki/ działania rodziców
Data Działanie
*Karta Interwencji powstała w oparciu o podręcznik Standardy ochrony dzieci w żłobkach oraz placówkach oświatowych,
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2023r.
Dolnośląski Zespół Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”
Monitoring standardów – Załącznik do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem
TAK NIE
- Czy znasz Standardy ochrony dzieci obowiązujące w DZSS przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”?
- Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
- Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
- Czy zdarzyła Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przez innego pracownika?
5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)
5b. Czy podjąłeś jakieś działania – jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)
- Czy masz jakieś uwagi/ poprawki/ sugestie odnośnie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem (odpowiedź opisowa)