Razem do celu

Dolnośląski Zespół Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla

Dzieci „Jagusia” w Kudowie – Zdroju

„Razem do celu, dla zdrowia. Inwestujemy w zdrowie, budujemy przyszłość”

Polityka ochrony Dzieci przed krzywdzeniem w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla

Dzieci „Jagusia”

Obowiązuje od dnia 7 marca 2024 r.

2

Polityka Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Dolnośląskiego Zespołu Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci
„Jagusia” jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Standardy ochrony małoletnich w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia” określają: zbiór zasad i procedur
postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich, ochronę małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole.
Pracownik Dolnośląskiego Zespołu Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”, realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji.

Rozdział I
Objaśnienie terminów

§ 1. 1. Pracownikiem instytucji jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.

  1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia, będąca uczniem/ uczennicą Dolnośląskiego Zespołu Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”. Przebywająca pod opieką pracowników placówki od poniedziałku – piątku w godzinach od 10:30 – 20:00 oraz w sobotę i niedzielę oraz dni świąteczne od 7:00 – 12:00.
  2. Opiekunem Dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  3. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.
  4. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

3

  1. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  2. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to dyrektor placówki lub wyznaczony przez dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”.
  3. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni

§ 2. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem szkoły jest działanie dla dobra ucznia z poszanowaniem jego godności i praw.
§ 3. W relacjach pomiędzy personelem szkoły a uczniami nauczycieli obowiązują następujące zasady:
1) pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci, monitorują sytuacje i dobrostan dzieci, wspierają dzieci w pokonywaniu trudności;
2) pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw, wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych;
3) w komunikacji z uczniami personel zachowuje spokój, cierpliwość i szacunek, okazuje zrozumienie dla trudności i problemów uczniów;
4) pracownicy reagują wg zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa uczniów oraz na
wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich;
5) pracownicy nie zostawiają uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczają jasne granice w postępowaniu i oczekiwaniach, egzekwują konsekwencje za
nieprzestrzeganie zasad
6) pracownicy zwracają się do dziecka po imieniu, mówią spokojnie, nie podnoszą głosu, używają języka zrozumiałego dla dziecka;
7) pracownicy wszystkie dzieci traktują jednakowo, bez względu na kolor skóry, pochodzenie, środowisko społeczne, tradycje kulturowe i religijne, status materialny,
stan zdrowia, wygląd, zachowanie.
§ 4. W kontaktach fizycznych pomiędzy personelem a małoletnimi obowiązują następujące zasady:
1) podczas zajęć i zabaw personel szkoły ma prawo przytulać dziecko, sadzać je na kolanach, trzymać na rękach, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu
ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zadań manualnych – tylko za zgodą dziecka

4
2) w sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, itp., personel szkoły ma prawo:
a) zdecydowanie, ale nie gwałtownie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia;
b) wyprowadzić dziecko lub wynieść je w bezpieczne miejsce;
c) stanowczo, ale nie gwałtownie odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu.
d) o ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.

3) Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy szkoły:
a) są okresowo przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy dziecku;
b) mają prawo i obowiązek w w/w okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.
§ 5. 1. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju dziecka.

  1. Pochwała i zachęta powinny być najczęściej stosowanym środkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych.
  2. Dyscyplinowanie dziecka ogranicza się jedynie do koniecznego i konsekwentnego stawiania wobec niego granic, spokojnego wyjaśniania co wolno a czego nie wolno.
  3. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności osobistej.
    § 6. 1. Dzieci przebywające pod opieką pracowników nie opuszczają samodzielnie terenu budynku.
  4. Dziecko opuszcza szkołę jedynie w obecności rodzica lub pełnoletniej osoby upoważnionej do jego odbioru i spełniającego zarazem warunek trzeźwości i poczytalności.
  5. Wszystkie sytuacje związane z przemieszczaniem się dzieci po terenie budynku takie jak: zmiana pomieszczeń, wchodzenie i schodzenie po schodach, wyjście i powrót z boiska, odbywają się zawsze w obecności personelu.
    § 7. W relacji personelu z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:
    1) stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej;
    2) zastraszanie, przymuszanie, groźby, zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, obrażanie uczniów, wywoływanie u nich lęku;
    3) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
    4) wyśmiewanie i ośmieszanie uczniów, stosowanie ośmieszających ucznia przezwisk i zdrobnień;

5
5) reagowanie złośliwościami, sarkazmem na zachowanie ucznia, dowcipkowanie i żartowanie z ucznia, w sposób, który obniża poczucie jego wartości;
6) podnoszenie głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci;
7) dyskryminowanie lub dzielenie dzieci ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, status materialny, wygląd zewnętrzny;
8) zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w
wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
9) nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składanie propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie seksualnych
komentarzy, żartów i gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych;
10) stosowanie przemocy fizycznej takiej jak zabieranie rzeczy, bicie, popychanie, szturchanie, ograniczanie swobody ruchu, szczypanie.
§ 8. 1. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.

  1. Dyrektor szkoły wprowadzi zarządzeniem procedurę zatrudniania personelu do dnia 15 kwietnia 2024 r.

Rozdział IV

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

§ 9. Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zasad i norm obowiązujących w szkole określonych w statucie szkoły, Regulaminie „Jagusi” (Załącznik 1) oraz innych
dokumentach szkolnych, oświatowych oraz zawartych w przepisach prawa.
§ 10. Uczniowie w relacjach pomiędzy sobą mają obowiązek przestrzegać następujących zasad:
1) Uczniowie uznają prawo innych do odmienności, respektują prawa i wolności swoich koleżanek i kolegów;
2) Uczniowie informują pracowników szkoły o wszystkich zagrożeniach, niedozwolonych zachowaniach, stosowaniu przemocy i innych aktach łamania zasad i
norm;
3) Informację o zagrożeniu uczniowie mogą przekazać ustnie wybranemu pracownikowi szkoły lub pisemnie poprzez skrzynkę wywieszoną w korytarzu – „Pożeracz
problemów”
4) Uczniowie przestrzegają zasad zawartych w Regulaminie „Jagusi” oraz statucie szkoły.
§ 11. W relacjach pomiędzy małoletnimi niedozwolone są następujące zachowania:

6
1) Stosowanie agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.: bicie, popychanie, kopanie, opluwanie, napastowanie seksualne, rzucanie przedmiotami;
2) Stosowanie agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.: wyśmiewanie, obrażanie, obmawianie, przedrzeźnianie, grożenie;
3) Stosowanie przemocy psychicznej w różnych formach, np.: poniżanie, manipulowanie, straszenie, szantażowanie, niszczenie i zabieranie rzeczy osobistych;
4) Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji np.: rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły niebezpiecznych narzędzi;
5) Uleganie nałogom, używanie wulgaryzmów, wyłudzanie pieniędzy, kłamanie.
6) Zabieranie przedmiotów należących do uczniów bez zgody właściciela.
§ 12. Każdy uczeń zobowiązany jest do zapoznania się z zasadami i normami obowiązującymi w szkole co potwierdza własnoręcznym podpisem na Regulaminie „Jagusi”
(Załącznik 1).

Rozdział V

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 12. 1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę na temat zjawiska przemocy i w ramach wykonywania obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy
krzywdzenia dzieci.

  1. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  2. W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (Załącznik 2) i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły, wychowawcy, pedagogowi.
  3. Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga szkolnego/dyrektora szkoły i w jego obecności przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz dzieckiem/ dziećmi podejrzanymi o krzywdzenie.
  4. Pedagog szkolny sporządza opis sytuacji szkolnej/ rodzinnej dziecka na podstawie informacji zgromadzonych podczas przyjazdów dzieci, opinii/ orzeczeń dostarczonych przez rodziców/ opiekunów, rozmów z nauczycielami, wychowawcami oraz opracowuje plan pomocy dziecku.
  5. Sytuacja dziecka może być dodatkowo skonsultowana w szkole macierzystej w celu zapobiegania dublowania się interwencji oraz lepszemu rozpoznaniu środowiska małoletniego.
    § 13. 1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystania seksualnego, znęcania się psychicznego i fizycznego o dużym nasileniu) wychowawca zgłasza problem dyrektorowi szkoły (notatka służbowa).

7

  1. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzi: pedagog szkolny, wychowawca klasowy, wychowawca grupy, dyrektor, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku oraz plan naprawczy w stosunku do osoby/ osób krzywdzących i świadków krzywdzenia na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga oraz innych, pozyskanych przez Zespół informacji.
  3. Aby wyeliminować zachowania niepożądane, zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy i plany naprawcze powinien:
    1) Brać pod uwagę incydentalność, powtarzalność i nasilenie sytuacji przemocy,
    2) Odnaleźć mocne strony oraz obszary do rozwoju osoby doświadczającej przemocy, dokonującej przemocy i świadka.
    3) Rozpatrzyć sytuację w kontekście środowiska dziecka.
  4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice, powołanie zespołu jest obligatoryjne.
  5. O działaniach podejmowanych w placówce na bieżąco są informowani rodzice dzieci.
  6. Ze spotkań zespołu sporządza się protokół.

§ 14. 1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga szkolnego rodzicom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

  1. Pedagog informuje rodziców o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  2. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/ policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydział rodzinny i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

§ 15. 1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (Załącznik 3). Kartę przechowuje pedagog szkolny.

8

  1. Wszyscy pracownicy placówki, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział VI

Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka

§ 16. 1. W szkole obowiązują procedury ochrony danych osobowych uczniów a także zasady ochrony ich wizerunku w tym zasady wykonywania zdjęć uczniom w sposób nie naruszający ich prywatności, komfortu i bezpieczeństwa.

  1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia się ochronę jego wizerunku.
  2. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy promowaniu sukcesów uczniów, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo małoletniego. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące aktywność i prace uczniów o różnych uzdolnieniach, różnym stopniu sprawności i reprezentujących różne grupy wiekowe.
  3. Uczniowie mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
  4. Podczas przyjmowania dzieci i młodzieży do Szkoły uzyskujemy pisemne zgody rodziców/prawnych opiekunów na robienie uczniom zdjęć oraz na publikowanie ich wizerunku w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej Szkoły. Przed zrobieniem zdjęcia i jego publikacją, każdorazowo pytamy o zgodę, wyjaśniając, do czego wykorzystane zostaną zrobione zdjęcia lub nagrania. Rodzic/prawny opiekun ma prawo
    wycofać swoją zgodę w każdym momencie trwania roku szkolnego, bez wskazywania uzasadnienia swojej decyzji.
  5. Gdy wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, wtedy zgoda rodziców/prawnych opiekunów ucznia nie jest wymagana.
  6. W sytuacjach, w których rodzice/prawni opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd., rejestrują wizerunki uczniów do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
    1) Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki uczniów i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, a w przypadku małoletnich uczniów – przez ich rodziców/prawnych opiekunów;

9
2) Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki uczniów nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że
rodzice/prawni opiekunowie tych uczniów wyrażą na to zgodę;
3) Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku
małoletniego.

  1. Jeśli uczniowie, rodzice/prawni opiekunowie nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku ucznia, ich decyzja będzie respektowana. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/prawnymi opiekunami i uczniami, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować ucznia, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla ucznia, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

Rozdział VII

Zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami

§ 17. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, nauczycielom i uczniom w czasie zajęć prowadzonych przez szkołę tylko i wyłącznie na sprzęcie szkolnym. Nauczyciele zapoznają uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
§ 18. 1. Dyrektor szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo sieci internetowej na terenie szkoły.

  1. Zadaniem osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo sieci Internet jest:
    1) Sprawdzanie czy na komputerach z dostępem do Internetu znajdują się niebezpieczne treści;
    2) w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści ustalenie kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia oraz przekazanie tej informacji pedagogowi szkolnemu (notatka służbowa).
    § 19. 1. W szkole obowiązuje procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
  2. Rozwiązania organizacyjne bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  3. W szkole obowiązuje Regulamin pracowni komputerowej oraz procedury określające działania, które należy podjąć w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa związanej z korzystaniem z Internetu.

Rozdział VIII

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych będących własnością uczniów.

10
§ 19. 1. Na terenie szkoły uczniowie mogą posiadać i korzystać z urządzeń elektronicznych będących ich osobistą własnością takich jak telefon komórkowy, tablet,
laptop.

  1. Podczas zajęć dydaktycznych i wychowawczych korzystanie z urządzeń elektronicznych wymienionych w ust. 1. jest możliwe po uzyskaniu zgody przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
  2. Dostęp do Internetu jest możliwy tylko z wykorzystaniem osobistych sieci. Uczniowie nie mogą korzystać z Internetu na swoich urządzeniach osobistych wykorzystując szkolne sieci internetowe.
    § 20. 1. Obowiązkiem uczniów podczas korzystania z urządzeń elektronicznych będących ich własnością jest przestrzeganie zasad bezpiecznych relacji:

1) uczniowie szanują prywatność innych osób, nie wchodzą bez pozwolenia na konta lub urządzenia swoich kolegów, nie rozpowszechniają prywatnych informacji bez zgody;
2) uczniowie korzystają ze swoich urządzeń do celów edukacyjnych i konstruktywnych, unikają stron i treści nieodpowiednich dla ich wieku;
3) wszelka komunikacja przez Internet jest uprzejma i wolna od mowy nienawiści, przemocy czy prześladowań;
§ 21. W relacjach pomiędzy uczniami z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych niedopuszczalne są zachowania niedozwolone, które obejmują:
1) korzystanie z urządzeń do przeglądania treści, które są nieodpowiednie ze względu na wiek, w tym przemoc, pornografia, mowa nienawiści;
2) używanie urządzeń do zastraszania, prześladowania lub krzywdzenia innych uczniów za pomocą wiadomości tekstowych, e-maili, mediów społecznościowych czy innych cyfrowych środków komunikacji;
3) pobieranie lub rozpowszechnianie materiałów chronionych prawem autorskim, jak filmy, muzyka czy oprogramowanie, a także udział w innych nielegalnych działaniach,
takich jak hacking czy phishing;
4) fotografowanie lub nagrywanie nauczycieli i innych uczniów bez ich zgody, a także publikowanie tych materiałów w Internecie;
5) kupowanie przez Internet kodów do gier i innych zasobów cyfrowych dla innych uczniów.
§ 22. 1. W przypadku napotkania problemów lub niepokojących sytuacji podczas korzystania z Internetu obowiązkiem ucznia jest poinformować o tym nauczyciela.

  1. Pracownik szkoły w przypadku uzyskania informacji o nieprzestrzeganiu zasad korzystania z urządzeń elektronicznych przez uczniów przeprowadza pogadankę profilaktyczną.

11

  1. W programie wychowawczo – profilaktycznym szkoły zawarta jest realizacja Planu edukacyjno – wychowawczego bezpiecznego korzystania z Internetu i technologii.

Rozdział IX

Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci

§ 23. 1. Monitorowanie wprowadzania i realizacji standardów ochrony przed krzywdzeniem jest prowadzone przez wszystkich pracowników szkoły.

  1. Dyrektor powołuje w szkole zespół ds. weryfikowania standardów ochrony małoletnich.
    § 24. 1. Do zadań zespołu ds. weryfikowania standardów ochrony małoletnich należy:
    1) wybranie przewodniczącego zespołu oraz sporządzenie planu weryfikowania standardów ochrony małoletnich;
    2) weryfikacja standardów ochrony małoletnich następuje poprzez: obserwację, badania ankietowe, informacje przekazywane przez społeczność szkolną;
    3) weryfikacja standardów pod względem konieczności zrozumienia ich przez osoby małoletnie;
    4) weryfikacja standardów pod względem uwzględnienia sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
    5) weryfikacja standardów pod względem zmian prawnych;
    6) opracowanie pisemnych wniosków z przeprowadzonej oceny standardów, opracowanie projektu zmian i przedstawienie na posiedzeniu rady pedagogicznej do zatwierdzenia.
    § 25. 1. Standardy podlegają obowiązkowej weryfikacji co 2 lata a także podczas bieżącej pracy według potrzeb szkoły.
  2. Zmodyfikowane dokumenty zatwierdzone przez radę pedagogiczną zostają zamieszczone i udostępnione zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszej Polityce.

Rozdział X

Przepisy końcowe – Zasady udostępniania standardów

12
§ 26. 1. Standardy ochrony małoletnich są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom do zapoznania się.

  1. Standardy ochrony małoletnich dostępne są na stronie internetowej szkoły jagusia- kudowa-zdroj.dolnyslask.pl w wersji pełnej oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich.
  2. Standardy opracowane są w dwóch wersjach pełnej oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich w wersji dla nich zrozumiałej oraz zawierającej informacje istotne dla małoletnich.
    § 27. 1. Standardy są wywieszone na tablicy ogłoszeń w korytarzu szkolnym w wersji pełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
  3. Zgłaszanie uwag do dokumentu standardy ochrony małoletnich następuje poprzez szkolną skrzynką pocztową sekretariat-jagusia@dolnyslask.pl
    § 28. Standardy ochrony małoletnich w Dolnośląskim Zespole Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia” w Kudowie-Zdrój obowiązują od dnia 7 marca 2024 r.

Rozdział X

Podstawy prawne Polityki Ochrony Dzieci

Wewnętrzne procedury, regulujące ochronę uczniów przed przemocą, są zgodne z następującymi dokumentami: Statutem Zespołu Szkół Specjalnych w Kudowie-Zdroju,
Programami Wychowawczo-Profilaktycznymi, jak również z obowiązującymi przepisami prawa, m.in.:

  1. Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
  2. Konwencją o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991.120.526 z późn. zm);
  3. Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.);
  4. Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.);
  5. Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.);
  6. Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”;
  7. Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.);
  8. Ustawą z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359);
  9. Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606);
  10. Ustawą z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.);

13

  1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.);
  2. Ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) – art. 23 i 24;
  3. Ustawą z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.);
  4. Ustawą z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1709);
  5. Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych;
  6. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
  7. Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (art. 81). Duże znaczenie przy ustalaniu procedur dotyczących postępowania w przypadkach cyberprzemocy i stalkingu miały następujące poradniki rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki:
  8. „Bezpieczna Szkoła. Procedury reagowania w przypadku wystąpienia wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń fizycznych w szkole”. Warszawa, sierpień 2017 r.
  9. „Bezpieczna Szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów”. Warszawa, wrzesień 2020 r.
  10. „Standardy bezpieczeństwa online placówek oświatowych” Fundacja Odkrywców Innowacji, Warszawa 2015 r.
  11. „Standardy ochrony dzieci w żłobkach i placówkach oświatowych” Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2023r.
  12. „Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół” Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, 2014 r.

Załączniki:

  1. Regulamin „Jagusi”
  2. Notatka służbowa – wzór
  3. Karta interwencji – wzór
  4. Monitoring standardów – ankieta

14

REGULAMIN „JAGUSI’’

MY KURACJUSZE „JAGUSI’’:

  1. Jesteśmy dla siebie mili i tego oczekujemy od innych
  2. Używamy form grzecznościowych : proszę, dziękuję i przepraszam.
  3. Konflikty rozwiązujemy bez użycia przemocy.
  4. Problemy zgłaszamy wychowawcom, nauczycielom lub innym pracownikom Jagusi.
  5. Podporządkowujemy się poleceniom nauczycieli, wychowawców i pracowników służby zdrowia.
  6. Zawsze przebywamy z opiekunem, sami nie wychodzimy poza teren ośrodka.
  7. Na przepustkę wychodzimy tylko z osobami, które posiadają upoważnienie.
  8. Każdorazowa przepustka jest zapisywana w zeszycie wyjść.
  9. Chęć udziału w Mszy świętej i katechezie zgłaszamy przy przyjęciu do Jagusi.
  10. Aktywnie uczestniczymy w różnych formach spędzania czasu.
  11. Dezynfekujemy ręce po wejściu do budynku.
  12. Na korytarzu nosimy maseczki.
  13. Nie wychodzimy na przerwy na korytarz.
  14. Dbamy o czystość osobistą –zęby myjemy codziennie rano i wieczorem, kąpiemy się codziennie lub w zależności od potrzeby .
  15. W łazience i toalecie pozostawiamy po sobie porządek.
  16. Dbamy o wygląd naszego ubrania – codziennie pierzemy skarpety i bieliznę, natomiast pozostałe ubrania dajemy do pralni.
  17. Ubieramy się zgodnie z przyjętymi normami.
  18. Nie zmieniamy wyglądu zewnętrznego po przyjeździe do sanatorium (kolczyki, farbowanie włosów itp.)
  19. Po budynku chodzimy w obuwiu zmiennym –kapciach z pełną piętą i tenisówkach gwarantujących bezpieczne poruszanie się. Na basen bierzemy klapki , a na sali gimnastycznej ćwiczymy w tenisówkach.
  20. Dbamy o czystość w sypialniach.
  21. Okrycia wierzchnie (np. kurtki) oraz obuwie przechowujemy w szatni.
  22. Nie piszemy po ścianach, szafkach, nie niszczymy mebli i dekoracji.
  23. Za spowodowani zniszczenia odpowiedzą materialnie rodzice.
  24. Rzeczy drogocenne ( np. komórkę, laptop itp.) posiadamy na własną odpowiedzialność.
  25. Obowiązuje bezwzględny zakaz przynoszenia telefonów komórkowych na lekcje.
  26. Na spacery i wycieczki nie zabieramy ze sobą słuchawek i głośników (ze względu na bezpieczeństwo!!!)
  27. Wszelkie lekarstwa, maści przechowujemy w dyżurce pielęgniarek, a nie w pokojach.
  28. Zakupy artykułów spożywczych dokonujemy zgodnie z lista sporządzoną przez ordynatora
  29. Przestrzegamy ciszy nocnej.
  30. Nie zabieramy do pokoi sprzętu i rzeczy należących do szkoły.
  31. Klucze od pokoi i pomieszczeń sanatoryjnych zwracamy nauczycielom lub wychowawcom.

15

  1. Na wniosek rodziców wprowadza się zakaz przebywania chłopców w pokojach dziewcząt i dziewcząt w pokojach chłopców.
  2. Wykroczenia za które grozi kara wydalenia z ośrodka to : palenie papierosów, zażywanie narkotyków, picie alkoholu, kradzieże, pobicia, znęcanie się psychicznie, zastraszanie. MY PRACOWNICY JAGUSI: Życzymy Wam powrotu do zdrowia i wspaniałych wspomnień

Kudowa-Zdrój,…………………………………………

Notatka służbowa

Dane dziecka:
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
Opis sytuacji wskazującej na stosowaną przemoc podane przez osobę
zgłaszającą
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Podjęte działania:
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………….
O zdarzeniu poinformowano:
a) Wychowawcę klasy/grupy
b) Rodziców
c) Pedagoga szkolnego

16

d) Dyrektora
e) Lekarza/pielęgniarkę
f) Inne…………………………………………………………………………
Podpis osoby sporządzającej notatkę:…………………………………………….

Dolnośląski Zespół Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia” Karta interwencji – Załącznik do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

1.Imię i nazwisko dziecka
2.Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
3.Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
4.Działania podjęte przez pracownika Szkoły

Data Działanie

5.Rozmowy z opiekunami dziecka

Data Ustalenia

Data Ustalenia

6.Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

  • zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
  • wniosek o wgląd w sytuację małoletniego/ rodziny;
  • inny rodzaj interwencji – jaki?

7.Dane dotyczące interwencji (nazwa organu do którego zgłoszono interwencję)

17

8.Wyniki interwencji:
działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała taką informację/ działania placówki/ działania rodziców

Data Działanie

*Karta Interwencji powstała w oparciu o podręcznik Standardy ochrony dzieci w żłobkach oraz placówkach oświatowych,
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2023r.

Dolnośląski Zespół Szkół Specjalnych przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”
Monitoring standardów – Załącznik do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

TAK NIE

  1. Czy znasz Standardy ochrony dzieci obowiązujące w DZSS przy Szpitalu Uzdrowiskowym dla Dzieci „Jagusia”?
  2. Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
  3. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
  4. Czy zdarzyła Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przez innego pracownika?
    5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)

5b. Czy podjąłeś jakieś działania – jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)

  1. Czy masz jakieś uwagi/ poprawki/ sugestie odnośnie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem (odpowiedź opisowa)
Skip to content